tisdag, september 12, 2006

Kära Jan Guillou.

Tro mig, jag VET hur det är att vara rädd för det okända och det man inte riktigt behärskar. En mig nästående chefsperson är likadan, och BTW, hon gillar dig och har din bild upphängd någonstans vill jag minnas, och lusläser alla dina böcker.... Sammanträffande?

Nä, internet är av ondo, säger hon. (Hon är i din ålder) Hon brukar berätta med darrande indignation att sist hon lät personalen ha tillgång till internet var det någon som hade SURFAT IN PÅ BLOCKET.SE!!!!!!!!!! Herregud, på ARBETSTID!!! Olämpligt. Det förstår ju varje människa. Åtminstonde de över 50 som har slutit sina sinnen. Iofs finns det slutna människor i många olika åldersgrupper, men de verkar vara överrepresenterade i just de över 50.

Men tidningar får vi fortfarande läsa. Med annonser och allt. Och tv:n får gärna stå på. För den uppfanns ju på hennes/din storhetstid. Jag vill minnas att du gjort en del för tv, Jan. Då måste du ju förutsätta att det finns folk som fortfarande nyttjar detta passiva medium. På sitt rum har chefen en liten klok text inramad:

För den som vill nå upp är bokhyllan bästa stegen.


Skulle inte förvåna mig om samma text hänger inramad på ditt arbetsrum. Betonghäckar, uppstannare och bakåtsträvare brukar ha samma sorts beteende.

Nej, Jan, jag säger välkommen in!! Kom! Se! Lär! Förvånas! Gråt en skvätt! Skratta ohejdat! Och bestäm SJÄLV vad du vill se, istället för att låta dig passivt matas med opåverkbara skärmar som tv...och redan färdigskrivna, tryckta boksidor..